Fri frakt vid köp över 500 kr

Snabba leveranser

Säker e-handel

Person med Ai glasögon på

En heltäckande och bekymmersfri tjänst som gör din användning av glasögon enkel och smidig.

Du kan välja två eller fler par från hela vårt sortiment av glasögon och solglasögon - med eller utan styrka. Månadskostnaden för din prenumeration baseras på vilken typ av glas du har – utan styrka, enkelslipade eller progressiva.

Regelbundna synundersökningar och försäkring ingår i månadsavgiften. Om din syn förändras byter vi dina glas kostnadsfritt. Du har också möjligheten att byta ut ett par glasögon varje år.

 

Vanliga frågor kring glasögonabonnemanget

Vad betalar jag för prenumerationen?

Förutom två eller fler par glasögon ingår regelbundna synundersökningar och försäkringar. Det ingår även att byta glas och bågar om din syn, stil eller dina behov förändras över tid. Läs mer här på följande länk: Mer om Ai-prenumerationer.

Hur abonnerar jag på en Ai-prenumeration?

Du tecknar ditt abonnemang i någon av våra butiker. Allt börjar med en synundersökning som ingår i abonnemanget. Våra optiker finner de bästa styrkorna och rekommenderar dig de glasögon du behöver. Tillsammans med våra stylister provar du de bågar som matchar din stil och dina behov.

Vad ingår i en prenumeration?

Förutom två eller fler par glasögon ingår regelbundna synundersökningar och försäkringar. Det ingår även att byta glas och bågar om din syn, stil eller dina behov förändras över tid.

Vad är Ai försäkring?

Varje par glasögon i abonnemanget täcks av vår omfattande Ai Försäkring, alla 36 månader. Försäkringen täcker skador, förlust och stöld. Med Ai Försäkring får du alltid gratis reparationer för del- eller totalskada de första 365 dagarna. Vid delskada är självrisken upp till 3 månadskostnader för det skadade paret. I händelse av totalskada eller förlust är självrisken 6 månadskostnader för det skadade / förlorade paret.

När börjar jag betala för prenumerationen?

Ditt abonnemang startar när du hämtar ut dina glasögon. Eller efter 30 dagar om du inte hunnit hämta ut dem. Den första fakturan eller autogirodragningen görs månaden efter det att abonnemanget startat. Första fakturan kommer att vara för dagarna i månaden innan. Vi fakturerar alltid föregående månad. Exempel: Du hämtar dina glasögon den 12 juni. Första fakturan kommer först under juli. Du betalar då för juni månad med betalningsperioden 12 - 30 juni.

Hur länge är bindningstiden?

Bindningstiden är 24 månader. Om du byter ett par efter ett år förlängs bindningstiden med 12 månader.

Vad händer med glasögonen efter bindningsperiodens slut?

Du hyr glasögonen från Ai under prenumerationsperioden. När du väljer att avsluta din prenumeration, returnerar du glasögonen till oss. Det är också möjligt att köpa ut glasögonen.

Har jag rätt att byta ut?

Ja, du har alltid 100 dagars bytesrätt om du känner att du inte gillar glasögonen.

Hur lång är uppsägningstiden?

Efter bindningstiden är slut har du en uppsägningstid på 1 månad.

Finns det någon rätt till återkallelse på prenumerationen?

Nej, dina produkter är speciellt designade för dig, därför har vi ingen rätt till återkallelse på prenumerationen. Men för dig att njuta av dina glasögon har du alltid en 100-dagars utbyte.

Kan det finnas ytterligare avgifter utöver min prenumerationskostnad?

Om du väljer att betala din prenumeration via faktura, läggs en fakturaavgift om 39 kr / månad till. Det finns också en kostnad om du väljer att köpa ut glasögonen efter abonnemangets slut. Annars kommer inga förskottsbetalningar, ränta eller andra avgifter att läggas till.

Vad och hur många glasögon kan jag välja?

Du kan välja 2-10 glasögon från hela vårt sortiment av bågar. Priset är baserat på hur många och vilka glasögon du väljer.

Kan jag välja terminalglasögon?

Ja, du kan mixa och matcha från hela vårt sortiment av glas och bågar.

Kan jag välja progressiva glasögon?

Ja, du kan välja alla typer av glas för din prenumeration.

Kan jag välja både läsglasögon med enkelslipade glas och progressiva glasögon?

Inga problem, du kombinerar glas och bågar efter dina behov.

Kan vi i familjen ha ett gemensamt glasabonnemang?

Nej, prenumeration är personlig och kan inte delas.

Kan jag få ett abonnemang på mitt barn?

Ja, men det är inte möjligt att kombinera med landstingsbidraget.

Kan jag ha abonnemanget utan att ha synfel?

Naturligtvis, du kan välja alla våra glasögon och solglasögon och få glas utan styrka som passar din look.

 

För existerande abonnemangskunder

Behöver jag byta glasögon varje år?

Prenumerationen är flexibel, och du väljer om du vill ändra. Du kan vänta och byta två par nästa år istället. Eller du kan köpa ett par medan du lägger till ett nytt par till din prenumeration.

Hur långt är det kvar för årligt utbyte?

Vi hjälper dig att hålla koll på när det är dags för det årliga bytet, genom att kalla dig till din årliga synundersökning.

Registrera Autogiro?

1. Logga in på din internetbank och gå till sidan där autogiro hanteras. Sök Svea Ekonomi AB (Synsam) bankgiro 5205-1794 2. Välj vilket konto du vill betala från och ange sedan det 16-siffriga betalarens nummer. Ditt betalarnummer: XXX 3. Godkänn anmälan 4. När automatisk debitering godkänns av Synsam ändras statusen till "Godkänd" i din internetbank. Från nästa faktura betalar du nu via autogiro.

Jag valde att betala med autogiro men har ändå fått en faktura, varför?

Av någon anledning har ditt autogiro inte aktiverats. Kontrollera följande: 1. Rätt kontonummer och clearingnumer har anges. 2. Att kontot du skrev in inte är ett sparkonto eller ett företagskonto. 3. Att du är den enda kontoinnehavaren, eller står som huvudkontoinnehavare om det är ett delat konto.

När dras autogirobetalningen från mitt konto?

Dragningen sker den 28: e varje månad

Frågor eller funderingar? Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst!

Kontakta oss